Nouzové volání

Při každém výletu do hor, ale i v běžném životě, může dojít k nějaké nehodě. Základní znalostí pro poskytnutí pomoci je vědět, jak přivolat pomoc odbornou. Samozřejmě jí zavoláme telefonem, ale na jaké číslo? … a co když není u mobilu signál?

 

Volání telefonem

Mobilní telefon je pro záchranu fantastický vynález. Aby nám dobře posloužil, pak musí být nabitý. A to nejen plnou baterií, ale taky kreditem. V zahraničí je třeba mít aktivovaný roaming. U paušálů se nemusí kredit řešit, ale pozor, někdy nám nízký kredit nemusí bez vytáhnutí SIM karty dovolit zavolat a bez SIM karty zase nedovolí vytočit číslo jiné než mezinárodní – tedy 112. Navíc tísňové číslo nemusí být jediné, kam je třeba zavolat. Budeme možná kontaktovat třeba pojišťovnu, rodinné příslušníky nebo kamarády na druhé straně kopce. Během túry je dobré u telefonu tu a tam vyzkoušet přítomnost a kvalitu signálu.

 

Kam volat

To je otázka! Mnoho lidí spoléhá na moderní mezinárodní číslo 112, které v Evropě prosadila švédská iniciativa (od roku 1991). Všeobecně se však pro urychlení záchranné akce doporučuje znát místní nouzové číslo horské služby a případně i jiných složek (lékaři, hasiči a policie). Na dispečincích horské služby sedí kvalifikování operátoři, kteří dokáží řešit váš konkrétní problém bez přepojování jinam a v dané zeměpisné oblasti se dobře vyznají. Proto je důležité znát místní nouzové číslo! U horské služby se totiž často může lišit od čísla stanice HS. Záchranných stanic je v daném pohoří několik, ale tísňové číslo bývá pouze jedno. Například v českých Krkonoších je to dispečink Špindlerův Mlýn, ve Vysokých Tatrách Starý Smokovec. Číslo 112 však nelze zcela zatracovat – velmi nám pomůže v těchto situacích:

 

  • nerozumíme jazyku dané země – 112 je provozována ve světových jazycích
  • nevíme, koho dříve zavolat a koho vůbec – například při autonehodách, jestli dříve hasiče, záchranku nebo policii
  • nemáme signál operátora dané země, ale cizí zahraniční
  • nevíme, kde jsme – například v Čechách může 112 vycházet z pomocných informací jako jsou kilometrovníky vodních toků, silnic a dokonce i ze sítě mobilních operátorů.
  • můžeme toto číslo volat bez kreditu a SIM karty
  • číslo 112 je konstruováno tak (alespoň v Čechách), aby nebylo obsazené – hovory se přepojují na další dispečink.

 

Důležitá telefonní čísla

Horská záchranná služba SR 18 300
Letecká záchranná služba SR 18 155
TOPR/GOPR – polská horská služba (+48) 601 100 300
Horská služba ČR Krkonoše 499 433 230
Orlické hory 494 663 152
Jeseníky 601 302 611
Beskydy 558 677 393
Šumava 376 397 273
Krušné hory 353 815 140
Jizerské hory 483 380 073

Co má zpráva obsahovat

KDO VOLÁ – jméno, příjmení a telefonní číslo, odkud voláme
CO SE STALO – jak se stala nehoda
KDE SE TO STALO – co nejpřesnější určení místa, je důležité stále sledovat svoji trasu i na mapě! Můžeme použít také souřadnice na mapě, ale pozor na možnou chybu!
KDY SE TO STALO – v kolik hodin se stal úraz, to je velmi důležité! Čas hraje velkou roli!
KOLIK LIDÍ JE POSTIŽENÝCH A JAKÉ MAJÍ ZRANĚNÍ
JAKÉ POMOCI SE JIM ZATÍM DOSTALO
KOLIK LIDÍ MŮŽE NA MÍSTĚ POMOCI
JAKÉ JE POČASÍ V MÍSTĚ ÚRAZU – viditelnost, mlha,vítr, atd. To je důležité pro nasazení vrtulníku. (např. dohlednost: méně jak 100 m, do 1 km, více jak 1 km, důležité jsou i informace o výšce mraků)
VRTULNÍK, PŘISTÁNÍ NA MÍSTĚ NEŠTĚSTÍ: MOŽNÝ ČI NEMOŽNÝ? Pokud není přistání možné (hluboký les, skály, …), pak záchranáře či psovoda i se psem vrtulník může vysadit i pomocí lana (jeřábem, podvěsem) !!!
VYSLECHNEME PŘÍPADNÉ DOTAZY A POKYNY – VŽDY ZAVĚŠUJEME TELEFON JAKO POSLEDNÍ !!! Zabrání se tím poskytnutí neúplných informací, neboť asi každý je v takovéto situaci rozrušen a na ledacos zapomene.

 

Signál není k dispozici

To je problém, který ubere čas. Vždy je třeba se ujistit, že signál není o kousek dále nebo nazpět na nějaké vyvýšenině či jinak orientovaném terénu. Je-li to možné, vyšleme někoho z nás pro pomoc a zároveň můžeme vysílat nouzové signály. Nouzový signál může být proveden pomocí viditelných signálů (baterka, blesk fotoaparátu, odlesk zrcátka atd.) nebo zvukovým signálem (volání, pískání a pod.).

Mezinárodně je dohodnuto:
Nouzový signál – 6x za minutu v pravidelných intervalech (1 signál) 1 minutu pauza atd.
Odpověď záchranářů – 3x za minutu v pravidelných intervalech (1 signál) 1 minutu pauza atd.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *